چکیده ای از تحقیق پایانی با عنوان: سیر تحولات نظام آموزش در ایران و کنش آن بر خانواده ایرانی
موضوع تحقیق سیر تحولات نظام آموزشی در ایران و کنش آن بر خانواده ایرانی است. تحولات به معنای دگرگون شدن و تغییر یافتن است و نظام آموزشی به معنای مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است که وظیفه انتقال فرهنگ و اجتماعی شدن و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و متدین را بر عهده دارد. از آنجایی که نظام آموزش در کشور ما نظام غربی است و به وجود آمده تا تربیت شوندگان رابرای نظام دموکراتیک و سرمایه داری تربیت کند، در نتیجه اولاً نمی تواند انعکاس دهنده ارزش های دینی و اسلامی باشد و ثانیاً استحکام و پویایی خانواده از اهداف تربیتی آن نیست. لذا باید تغییراتی در این نظام آموزشی صورت گیرد که در عین بهره¬گیری از نقاط مثبت و امتیازات آن در جهت پیشرفت کشور، در مسیر انتقال فرهنگ و ارزشها اسلامی باشد. به طور کلی در مورد تاریخ ورود آموزش مدرن در ایران می توان گفت که ورود مدرنیته از زمان قاجار آغاز شد و ایرانی در زمان قاجار از سنت عبور کرد. موج جدید مدرنیته در زمان پهلوی اول ، رضا شاه به وجود آمد و این تحولات تا زمان انقلاب اسلامی در ایران ادامه داشت ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1368 فروکش کرد و از سال 1368 تا کنون شاهد اوج گیری و رواج مجدد آن هستیم. اگر چه نظام آموزشی مدرن، تحولات عظیمی در زمینه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آورد اما از آن زمان تا کنون شاهد آسیب¬ها و ابعاد منفی آن در بعد غرب گرایی و رواج سبک زندگی غربی هستیم. آموزش مدرن نه تنها ارزش ها و مناسبات خانواده را نادیده می گیرد که دلالت های مهم و تأثیر¬گذار در تضعیف خانواده دارد. از این رو باید تلاش شود در اهداف آموزش و پرورش بازنگری با نگاه خانواده و تقویت بنیه دینی انجام پذیرد.
کلیدواژه: نظام آموزشی، آموزش رسمی، مدرنیته، خانواده، مدرنیسم، آموزش مدرن، خانواده ایرانی