پاسخگویی به شبهات
شبهه دوم:
شبهه : یکی از دلایل انتخاب ابوبکر به خلافت به خاطر مسن و پیرمرد بودن او است و به اصطلاح ابوبکر شیخ بود و علی به دلیل جوان بودن صلاحیت به خلافت رسیدن را نداشت.
پاسخ:
⇐اگر در مسئله خلافت شیخوخیت مطرح است، چرا در ابلاغ آیه برائت پیامبر ابوبکر را برمی گرداند و علی (علیه السلام) را مأمور إبلاغ پیام به مشرکان مکه می کنند در حالی که علی (علیه السلام) جوان بود؟ پس باید گفت آنچه که مطرح است مسئله لیاقت و صلاحیت می باشد. وقتی ابوبکر صلاحیت انجام یک کار جزیی را نداشت پس به طریق اولی صلاحیت و شایستگی به خلافت رسیدن را نیز نداشت.
⇐در عقد اخوت بنابر شیخوخیت، پیامبر (صلوات الله علیه و آله) باید با ابوبکر یا یکی از صحابه که مسن بود عقد اخوت را می بستند ولی پیامبر فقط با علی (علیه السلام) این عقد را بستند.
⇐ در جنگ خیبر پیامبر(صلوات الله علیه و آله) مرتبه اول ابوبکر و سپاهی را همراه او برای مقابله با یهودیان می فرستند که شکست خورده و پا به فرار می گذارند و مرتبه دوم پیامبر عمر را به همراه سپاهی برای مقابله با یهودیان می فرستند که او نیز فرار کرده و به نزد رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) بر می گردد. پیامبر پس از آگاهی از شکست عمر می فرماید: فردا پرچم جنگ را به دست مردی می دهم که خدا و رسولش را دوست می دارد و خدا و رسول خدا او را نیز دوست می دارند، مردی حمله ور که هرگز پا به فرار نگذاشته و از صف دشمن بر نمی گردد تا خداوند خیبر را به دست او فتح کند و آن شخص کسی نبود جز علی (علیه السلام).
⇐در ماجرای فرستادن نماینده به یمن, پیامبر (صلوات الله علیه و آله) علی (علیه السلام) که مردی جوان بودند را به یمن می فرستند ونه ابوبکر و حتی ابوذر یا سلمان فارسی و نه ابو ایوب انصاری که همگی مردانی مسن وپیر و شیخ بودند.
⇐در قرآن نیز بحث شیخوخیت مطرح نیست زیرا اگر مسن بودن در برعهده گرفتن رسالت موثر بود حضرت عیسی(علیه السلام) و حضرت یحیی(علیه السلام) در کودکی به مقام پیامبری برگزیده نمی شدند.
با این مقدمات معلوم می شود، آنچه که در مسئله خلافت مطرح است ، مسئله لیاقت و شایستگی و صلاحیت افراد می باشد نه مسئله سن و سال آنان.